mandag 23. mars 2009

Søkeferdigheter - oppg. 2. Netvibes

Utrolig gøy!
Har vært hjemme med sykt barn i dag, og fikk plutselig en halv dag til litt plundring. Så var tiden kommet for å bli kjent med netvibes - i forbindelse med M3 oppgaven til eksamen. Og her kom det en godbit av en oppgave som jeg virkelig gleder meg til å ta i bruk i min undervisning.

Her kan man altså finne ulike tema for sin klasse og legge en aktiv informasjonsstrøm som passer til emnet. I mitt tilfelle valgte jeg vikingtiden, dels fordi vår gruppeoppgave (M2) handlet om FN og Unicef. Sesams søkefunksjon og påfølgende rss var rett og slett genial, der jeg kunne finne aktuelle nyheter om vikingtiden, aktuelle blogger, etc.

Min Netvibes side er her: http://www.netvibes.com/haavardmoe#Framsiden

Er jeg glad? Sånn litt, liksom? Jo. Jeg tror det.

Nå har jeg forøvrig testet ut dette på elevene. Og de har startet med å opprette egne nav, der de skal hente inn egne RSS. De skal bruke fargekoder og plasseringer for å gradere troverdighetsgraden av funnene, der leksikon regnes for å være en sikker kilde. Blogg kommer i borteste kategori, som litt mindre sikker. På den måten mener jeg Netvibes kan være et verktøy både til å få inn informasjon, og sortere funnene i ulike grader av pålitelighet.

Fremdeles en smule glad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar