fredag 24. april 2009

Søkeferdigheter

  • Hvilke bruker du i dag?
  • Hvilke har du hørt om?
  • Hvordan kan de brukes inn mot elevenes læring?


De viktigste Web 2 jeg bruker i dag er googledokumenter til felles oppgaveskriving. Grunnen til dette er åpenbar: man kan skrive i samtid, og lese hverandres dokumenter. Det er i teorien meget nyttig, men verktøyet virker enn så lenge litt halvferdig. Vår gruppe har erfart flere feil og svakheter når vi har skrevet sammen. En av oss har ikke klart å skrive samtidig med oss, og har hatt problemer med å lese og skrolle nedover siden. En annen svakhet har vært tabellfunksjonen, samt en noe uferdig layout. Men ideen er god, og når googledokumenter utvikler seg videre inn i framtiden, vil den forhåpentligvis bli litt mer pålitelig og stabil.

Jeg bruker også youtube en del i undervisningen, dog mest som en visning av filmsnutter av ulike art. Det har vært i forbindelse med ulike produksjoner av musikkvideoer vi har studert t.d. popgrupper som U2 og Michael Jackson, med forklarende dansesteg, og selve gangen i typiske musikkvideoer. Vi har lyst til å forsøke å legge ut egne videoer, men enn så lange har det ikke blitt gjort. Hovedårsaken til det er at vi har laget musikkvideo med opphavsbeskyttet musikk fra kjente artister, samt at personvernet til elevene har gjort at vi ikke har satt igang med dette. Elevene har fryktelig lyst. Det er aktuelt å forsøke å få til dette, t.d. når vi skal demonstrere hvordan varmluftsballongene vi har laget virker i praksis.

Elevene er veldig kjent med Wiki - og har også begynt å bruke Wiki i egen produksjon. Her finner vi bilder, først og fremst, og dermed kan elevene henvise til wiki sine sider, og bruke dette stoffet alt de ønsker.

Elevene har også blitt kjent med RSS og Netvibes, og bruker dette for å ha en informasjonsstrøm i ulike emner. Dette har virket veldig motiverende og spennende på elevene, og alle elevene i 7. klasse på Valderøy barneskole har opprettet egen konto, og får dette til utmerket. Elevene har også skrevet en logg om hvilke fordeler og ulemper de har sett ved dette. Svarene var ubetinget positive!

Jeg har selv brukt både Facebook, podkast, Mindomo, men vi har ikke forsøkt dette med elevene. Elevene har forsøkt nett-tv i sin netvibes, og fått i lekse å se en video om UNICEF. Det fungerte bra for de aller fleste, men det var noen som hadde nettverksproblemer hjemme som ikke fikk se den som lekse.

Jeg har forsøkt å vise hvordan vi har brukt dette på vår skole i dag. Dermed blir dette også en måte å besvare hvordan hvordan Web 2 kan bruker inn mot elevenes læring. Noen egner seg bra, mens andre er jeg mer skeptisk til, som facebook og Msn. Disse tror jeg vil ta fokuset bort fra læringen, fordi elevene jo har tilgang til hverandre i klasserommet. Dersom de bodde langt fra hverandre, ville slike tjenester kanskje ha en større nytterverdi i selve læringsprosessen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar