Fasene i et prosjektarbeid er som følger:
Presisere
Konkretisere
Planfeste
Gjennomføre
Måle
Ferdigstille
Dokumentere
Presisere.
Elevene i 6a skal lage en klasseavis med aktuelle saker fra Valderøya og nærmiljøet.
Konkretisere.
De skal bruke 4 uker på opplegget, der alle elevene skal ha to saker hver, et intervju, og en mer valgfri oppgave, tegning, lage kryssord, rebus, skrive bokmelding eller lignende.
Alle intervju skal ha to bilder, ha overskrift, ha ingress, underoverskrifter, og signatur på hvem som har laget intervjuet og tatt bildet.
Artiklene skal ha gjennomgått korrektur fra medelever eller lærer (eller foreldre), slik at de i størst mulig grad er uten skrivefeil.
Det bør være bruk av spørreordene, og minst mulig bruk av ja/nei spørsmål.
Planfeste
Elevene skal bruke 5 timer i norsk i uka, tilsammen maksimalt 20 timer på fire uker. De kan jobbe med å gjennomføre ulike intervju som lekse, og skrive ut intervjuet på data, redigere bilder og legge dette inn i artikkelen. Det skal lagres på avtalt område på portalen.
Gjennomføre
Elevene gjennomfører timene og ringer eller går for å avtale intervju i norsktimene. For 6a er dette planfestede timer
Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
5. time 5. - 6. time 1-2. time 1. time
Måle
Elevene blir målt om de har klart å lage gjennomføre og skrive intervjuet med kriteriene som er beskrivet i konkretiseringen.
Ferdigstille
Elevene skal få underveisvurdering og hjelp til å nå målene som er beskrevet. Når målene er nådd, blir avisen trykket opp og solgt til foreldrene, for å på den måten å samle inn litt penger til en klassekasse.
Dokumentere
Elevene skal lage en kopi av sine artikler på sine brukerområder, slik at de får individuelle kommentarer på det de har laget. Ellers vil navnene til elevene stå knyttet til de ulike artiklene og produktene som står i avisen.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlettHei
SvarSlettDette var en fin plan, og lett å se hva du har tenkt elevene skal gjøre. Du har fått med alle punktene, og det ser spennende ut.
Har du prøvd dette i praksis? Har elevene klart å følge de ulike punktene i prosjektarbeidet? Eller får de en oppgave som de skal gjennomføre?
Bruker elevene prosjektmetoden når de arbeider, er de flinke til å sette opp tidsplan, som de følger. Samarbeider de på nettet eller bare på skolen? Dette er mange spørsmål, venter egentlig ikke svar nå så nært eksamen... Elever som jobber med slike prosjekt, har som regel en fin plan de kan følge. Denne planen er det som regel læreren som har laget særlig når det er snakk om mellomtrinnet. Jeg regner med at hvis dine elever jobber med et stort prosjekt som dette, har du laget en fin plan som dekker alle områder av prosjektarbeid.